Konflikti u općeobrazovnoj organizaciji prirodna su pojava, neizbježni su, smatra 77% učitelja.
Irina Emelyanova, kandidat pedagoških znanosti, izvanredna profesorica, voditeljica Odsjeka za teoriju i metodologiju obrazovnih aktivnosti na Sveučilištu Synergy, ispričala je zašto se djeca svađaju.
Školarci dolaze u sukobe ne samo sa svojim vršnjacima i razrednicima, već i sa srednjoškolcima i profesorima.
Što uzrokuje sukobe među školarcima i zašto se djeca svađaju?
Između raznih razloga, učitelji, primjerice, osnovnog općeg obrazovanja, primjećuju da se djeca koja se ne mogu nositi s akademskim opterećenjem ponašaju konfliktnije u usporedbi s uspješnim vršnjacima.
Takva djeca teže vodstvu, reagiraju negativnošću i agresijom na bilo kakve poteškoće u učenju, opiru se zahtjevima učitelja ili odbijaju izvršiti zadatke u kojima mogu otkriti svoju nesposobnost.
Osnova negativnih emocija koje se kod njih javljaju leži u sukobu između prenapuhanih akademskih očekivanja i sumnje u sebe.
Posljedice takvog sukoba dovode ne samo do smanjenja akademskog uspjeha, već i do pogoršanja zdravstvenog stanja u pozadini očitih znakova neprilagođenosti školi.
Apsolutno sva djeca mogu se sukobiti i svađati, ali oni školarci koji teže određenoj ulozi ili statusu među svojim vršnjacima ponašaju se najagresivnije i neobuzdanije, za njih je iznimno važno biti u središtu pozornosti.
Njihove društvene tvrdnje pokazuju se pretjeranijima i proturječe stvarnom stanju.
Znanstvenica Lidia Ilyinichna Bozhovich nazvala je djecu koja se nalaze u stalnom sukobu sa svojim vršnjacima “afektivnom”. Kako bi kompenzirali svoj loš položaj, privlače pažnju na sebe, osvajaju simpatije i na taj način ispunjavaju potrebu za priznanjem i povećanjem samopoštovanja.
Za takvu djecu kruti okvir školskih zahtjeva ispada pretijesan za ispoljavanje njihovih individualnih psiholoških karakteristika.
Sukobi mogu nastati i zbog nesposobnosti djece da međusobno pregovaraju i adekvatno izraze svoje misli, osjećaje i emocije, tj. zbog komunikacijske nepismenosti, koja se javlja zbog nedostatka potrebnih komunikacijskih vještina, nesposobnosti interakcije u složenim međuljudskim situacijama (primjerice, u procesu timskog rada), kao i zbog niske razine empatije. Sve to dovodi do frustracije i agresije.
Konfliktnost nije tipična i stabilna osobna osobina mlađih školaraca, s izuzetkom izrazito agresivne djece.
Rezultati istraživanja pokazuju da najviše konflikata nastaje u dijadi „učenik – učenik” (47,3 %), „učitelj – učenik” (21,6 %), „učenik – razredni tim” (15,8 %), „učenik – roditelj” (15,3 %). .
Kako se ponašati u takvim situacijama kao roditelji i učitelji
U rješavanju odnosa između sudionika školskog sukoba odrasla osoba može usvojiti jedan od modela ponašanja: vanjski promatrač, arbitar ili posrednik (posrednik).
Strategije rješavanja sukoba u ovim modelima izgledaju ovako: za neintervenciju – “lose-lose”, za arbitražu – “win-lose”, za medijaciju – “win-win”.
Stoga je najoptimalniji položaj odrasle osobe kao posrednika. Riječ medijacija dolazi od lat. mediare – pomiriti. Roditelj ili učitelj u ulozi medijatora aktivno pozitivno utječe na proces pregovaranja, uvažava i usklađuje interese i potrebe dviju strana u sukobu.
Prihvativši poziciju posrednika, odrasla osoba mora zapamtiti sljedeća načela pregovaranja:
- dobrovoljnost,
- privatnost,
- suradnja i ravnopravnost stranaka,
- nepristranost i neovisnost posrednika.
Ako dijete ima osjećaj da se njegovo mišljenje uvažava, da se na njega ne pokušava vršiti pritisak ili mu se prigovara, a tako treba biti strukturiran i pregovor s odraslom osobom u poziciji posrednika, tada će učenik moći otvoreno razgovarati o uzrocima sukoba i mogućnostima rješenja trenutne situacije.
U suvremenoj školi učitelj u ostvarivanju funkcije razrednika stalno zauzima poziciju neformalnog posrednika, stoga je za uspješno i učinkovito provođenje odgojno-obrazovnog rada važno da posjeduje medijacijsku kompetenciju, a to je spremnost te sposobnost posrednika u procesu pregovaranja pri rješavanju sukoba između sudionika odgojni odnosi.
Trenutno u većini gradova naše zemlje školarci postaju posrednici koji ovu aktivnost provode u „Službi za mirenje u školama“.
To je tijelo učeničke samouprave koje obavlja posredničku funkciju u školi. Glavni cilj stvaranja servisa za mirenje je smanjiti razinu sukoba u školi i razviti civilizirane, nenasilne oblike rješavanja sukoba.
Stoga su školski sukobi neizbježna pojava, a kako bi se spriječilo da takve situacije imaju psihički utjecaj na buduće živote djece, učitelji i roditelji moraju steći vještine medijacije za njihovo rješavanje.