Zagreba Lajfhaki

Dijete od 18-24 mjeseca – zašto želi stalno biti uz roditelja?

U razdoblju od 18. do 24. mjeseca života uočava se intenzivan razvoj motoričke aktivnosti. Razvijaju se vještine ravnoteže, dijete postaje okretnije pokreti si, prvi put pokušava trčati i penjati se stepenicama. Rast i težina također povećavati postupno i ravnomjerno tijekom ove faze. U dobi od 24 mjeseca dijete je doseglo polovicu svoje visine koja mu je genetski određena i koju će tek dostići u odrasloj dobi. Veličina glave nastavlja polagano rasti, dosežući 85% genetski određene veličine opsega glave do dobi od 2 godine. Sljedećih godina će narasti samo 5 centimetara.

Otprilike u dobi od 18 mjeseci dolazi do prekida u senzomotoričkom razdoblju od razvoj djeteta. Ovo je utvrđeno na početku igre, koje dijete već samo pokreće. U potpunosti je ugrađena ideja o neprolaznosti predmeta svijest dječji. Može stvoriti prostorne orijentacije za položaj različitih objekata, osobito kada se pomiču, orijentirati za smjerove i putanje pokretnih objekata.

Dijete je sve više sposobno uočavati posljedice i uzroke različitih radnji i stječe fleksibilnost u rješavanju različitih problema – na primjer, pomoću štapa dohvaća udaljeni predmet, može koristiti i upravljati mehaničkim strojevima. Djetetova simbolička percepcija u igrama nije više ograničena samo na njegovo vlastito tijelo. Na taj način ono počinje otkrivati ​​nove načine igre – na primjer, hranjenje lutke pomoću žlice i tanjura.

Kognitivne promjene, koji se javljaju u dobi od 18 mjeseci povezani su sa značajnim napretkom u emocionalnom i jezičnom aspektu. Relativna samostalnost kojoj je dijete težilo u prethodnih pola godine života zamjenjuje se određenim stavom prema pojačanoj privrženosti i otporu odvajanju. Ova faza je posljedica progresivnog shvaćanja da je moguće odvajanje s raznim predmetima i ljudima iz okoline. Upravo u ovoj dobi djeca trebaju kontinuiranu prisutnost roditelja i ne odvajaju se od njega niti tijekom obavljanja svakodnevnih aktivnosti. Tjeskoba koja proizlazi iz odvajanje, najuočljiviji je navečer prije spavanja. U tom razdoblju djeca obično biraju omiljenu igračku ili neki drugi predmet s kojim će noću spavati, što je svojevrsni način da popune ono što im nedostaje tijekom san roditelj.

Unatoč velikoj privrženosti roditelju, dijete vješto koristi riječ “ne” kao sredstvo kojim izražava svoju želju za samostalnošću. Individualne razlike koje se uočavaju u karakterima djeteta i roditelja mogu igrati ključnu ulogu u ravnoteži između sukoba i razumijevanja u kontekstu odnos roditelj-dijete. Kako se djetetove govorne vještine postupno razvijaju, razlozi za sukob se smanjuju jer dijete može učinkovito komunicirati s roditeljem.

U ovoj dobi dijete razvija svijest o svom boravku u vremenu i prostoru, kao io interakciji s okolinom i ljudima koji ga okružuju. Na primjer, kada se gleda u zrcalo, dijete u dobi od 18 do 24 mjeseca isprva će dodirnuti svoj nos umjesto svog odraza u zrcalu ako primijeti nešto neobično na svom nosu. U ovoj fazi djeca već prepoznaju kada igračke pokvareni su i čak ih daju roditeljima da ih poprave. Prvi znaci izgradnje svijest također se uočavaju u nagonu za dodirivanjem predmeta koji je roditelj zabranio. U slučajevima kada se dijete usmjeri na zabranjeni predmet, samo sebi kaže “ne”. Na ovaj način se ističe shvaćanje zabrane.

Reference:

Nelson Textbook of Pediatrics, 21. izdanje, Elsevier, 2020

Exit mobile version