Zagreba Lajfhaki

Naši učenici su pismeni kao i njihovi roditelji

Fotografija: iStock/Gulliver

37,9% učenika devetih razreda funkcionalno je nepismeno u prirodoslovlju. Za usporedbu, stopa u Vijetnamu je samo 6.

41,5% je funkcionalno nepismeno u čitanju, a 42% u matematici. Naš uspjeh u čitanju je katastrofalan. Na tom području i dalje držimo dno EU i još gore. Funkcionalna nepismenost odnosi se na sposobnost tinejdžera da čitaju i pišu, ali ne mogu razumjeti, razumjeti i upotrijebiti ono što pročitaju u stvarnoj životnoj situaciji.

Pokazuju to rezultati predstavljeni u Ministarstvu obrazovanja (MON). Istraživanje je provedeno u razdoblju od 14. travnja do 15. svibnja u kojem je sudjelovalo 6363 učenika u dobi od 15 do 16 godina iz 180 škola.

I sada, kao i svaki put kad nađemo povremene tople vode, kome da se žalimo? Ovo opismenjavanje je težak posao! Teška. Potreban je napor. Potrebna vam je predanost i svrhovitost, a ne ukalupljena dvotrećinska zadaća, prepisana na tabletu s neke stranice.

Hajdemo razumjeti

Ako nisu krivi za MES (gdje u principu nisu ništa krivi!), budući da je resor zadužen za osiguranje puteva do svih potrebnih uvjeta za funkcioniranje srednjoškolskog obrazovanja u našoj zemlji, a tamo gdje je motivirano, gdje se ne odvija proces učenja, to prenosimo na sljedeće u lancu.

Učitelji

Pretrpan (osobito posljednjih godina) gomilom birokratskih dužnosti nametnutih “odozgo”, bugarski učitelj mora održavati ravnotežu između svih gluposti koje od njega žele i svoje glavne uloge – podučavanja. Traži pristupe novim generacijama koje se smjenjuju u razredu, nastoji odgajati i poučavati, nastoji s učenicima razgovarati ljudskim jezikom, ali sve češće registrira prazne izglede poput ‘Iskarske govedine’. Pa, istina je – ima učitelja koji u svojoj praksi koriste stare metode, ali ne možemo im zamjeriti – tko ih želi zamijeniti?!

Postupno truli obrazovni sustav pretvorio ucitelja u svog roba za 600 BGN koji stalno drhti da ne zezne neki glupi propisda ne grdi hirovitog klinca, jer će mama ili tata doći i napraviti ludi skandal, voditi računa o hirovima svojih učenika i kao ludi opravdavati izostanke lažnim medicinskim bilješkama. Pa, zar još uvijek ozbiljno misliš da su školarci krivi za ovaj nesporazum oko pametnih telefona i šupljih bundeva koje uzgajaš kod kuće?!

Učenici

Dvije riječi za one koji razumiju zašto su u školi. Ima mnogo inteligentne, dobro obrazovane i budne djece koja se, usprkos svim teškoćama koje im predstavlja bugarsko obrazovanje, pokušavaju vezati uz motiviranog učitelja koji će im dati najbolje od sebe. Provjeri ih – svaki drugi dan donose medalje s državnih i svjetskih olimpijada, koji su shvatili da je obrazovanje najvrjedniji kapital čovjeka.

Ali odmaknite se i pogledajte što se tamo događa – napumpani grudnjaci, namazane punđe, miris frizerskog salona, ​​iPhone, ključ od golfa i cigarete. Izvan “elitnih” škola, koje razni stručnjaci uvijek navode kao dosadne primjere, u drugom kutu našeg obrazovnog sustava postoje mrtve duše, mrtvi mozgovi, pokvareni intelekt i očajna glupost. Reforma do njih neće doći, neće probiti njihovu okoštalu ljušturu, a obrazovanje im ne može ništa dati jer ga smatraju nečim sramotnim, zastarjelim i zagušenim. A za to ste krivi vi, dragi roditelji takve djece!

Roditelji

Da da! Nemojte se nimalo iznenaditi! Ti si kriv što je tinejdžer kojeg odgajaš pečeni diler droge već u osmom razredu. Ti si kriv što je znao za cigarete i alkohol prije nego što je uopće izišao iz brojanja dječjih cipela. Ti si kriv za to “tvoje pisano jaje”, ‘obiteljska vrijednost kuće’upoznaje svijet oko sebe kroz plitke životne statuse s Facebooka. Što ste mu dali osim novca, tableta i skupe odjeće? Što si mu dao dušu? Zašto je on nepismen, a koliko si ti?!

I nemojte se pravdati da su današnja djeca odrasla u takvom okruženju i da se ništa ne može učiniti! Ne, može se puno učiniti. Za početak, budite svom djetetu pravi roditelj, a ne kartica za bankomat! Prvo, vaša je odgovornost stvoriti svijet vrijednosti za njega, čak i ako ga niste imali! Neka vas stoga ne iznenadi istraživanje pismenosti učenika, pogledajte rezultate. Zar oni nisu odraz vas samih?

Autor: Rumen Skrinski

Exit mobile version