Zagreba Lajfhaki

Zašto je toliko važno razgovarati s djecom?

Fotografija: Thinkstock/Gulliver

Djeca koja u ranoj dobi dobivaju manje brige i pažnje zauvijek zaostaju u svom intelektualnom i društvenom razvoju. Nova istraživanja pokazuju da tu “nejednakost” ne može sustići ni škola.

Podrijetlo predodređuje budućnost. Istraživanja stupnja obrazovanja posljednjih godina više su puta potvrdila ovaj tužan zaključak. Prema studiji, poznatoj kao “Pisa”, dijete profesora u Njemačkoj ima tri puta veću vjerojatnost da će završiti srednju školu nego dijete prodavačice. Do sada se vjerovalo da škola ne uspijeva izjednačiti uvjete među djecom. U zadnje vrijeme, međutim, pedagozi su došli do zaključka da je utjecaj obitelji i roditelja na mentalni razvoj male djece toliki da škola uopće ne može nadoknaditi razlike.

Već u majčinoj utrobi dijete percipira zvuk riječi. A kasnije, i prije govora, pelena razlikuje gramatički točnu od gramatički netočne rečenice. To je dokazano proučavanjem aktivnosti mozga. Zato znanstvenici poput psihologinje Sabine Powen to tvrde godine neposredno nakon rođenja djeteta su sudbonosne. U to vrijeme se formira većina živčanih veza u mozgu. Ako djeca ne dobiju dovoljno pažnje i poticaja – posljedice su doživotne. Dokazuju to šokantne činjenice o djeci iz rumunjskih sirotišta, koja su za vrijeme Ceausescua napuštena bez ikakve skrbi. Kada takvo dijete prije druge godine života ode posvojiteljima, nedovoljno razvijeni dijelovi mozga mogu ga djelomično sustići. Međutim, ostala djeca ostaju s ovom manom cijeli život.

Na dječje razmišljanje ne utječe samo rana trauma ili nedostatak skrbi i pažnje. Na sposobnost razmišljanja male djece također utječu riječi i geste, pogledi i dodiri, pjesmice i pjesmice, koje roditelji ponavljaju tisuće puta u prvim godinama njihova života. A u lošoj verziji jednostavno ih nema. Dokazano je da kada se majka prema djetetu odnosi neosjetljivo, kada ne obraća pozornost na njega i ne primjećuje njegove reakcije, djetetov IQ zaostaje, sposobnost koncentracije također se smanjuje.

Pet savjeta za roditelje

Američki znanstvenici Betty Hart i Todd Riley uvjerljivo ilustriraju jezičnu prednost djece u obiteljima s višom obrazovnom spremom. Godinama su Hart i Riley promatrali obitelji iz različitih društvenih slojeva i brojali riječi izgovorene pred malom djecom. Njihovo istraživanje nazvano je “The Early Crash” i pokazuje da djeca u imućnim i brižnim obiteljima u prve tri godine života čuju čak 30 milijuna riječi više od svojih vršnjaka u manjem položaju. Nema škole na svijetu koja može nadoknaditi tako gigantski gubitak, ma koliko se učitelji trudili. Stoga se zaključci Harta i Reillyja mogu preformulirati u pet hitnih savjeta za roditelje: 1. Čitaj, čitaj, čitaj! 2. Ponovi! 3. Pregovarajte! 4. Pjevajte i recitirajte! 5. Pohvalite se!

Najvažnije oznake stavljaju se upravo u obitelj. Da bi dijete izraslo u inteligentnu osobu, nije potrebna ni posebna vježba uma, ni baby yoga, ni poduka engleskog od kolijevke. Važno je što roditelji intuitivno čine u svakodnevnom životu – a što ne dopuštaju. Na primjer – televizija. Njemački psiholog Matthias Brockstedt redovito je ispitivao roditelje predškolske djece koliko vremena njihova djeca provode pred televizorom. I doznao je da mala privilegirana “princeza” smije pogledati neku emisiju na kraju tjedna, dok jadni “Gavroche” tri sata provodi pred televizorom. Dnevno.

Izvor: Deutsche Welle

Exit mobile version